Ролята на ключовите думи при SEO оптимизация
Когато говорим за класиране в търсачките и за класификация на резултатите, не трябва да забравяме, че целият процес започва с написването на няколко думи в едно малко поле.
Една ключова дума може да изстреля сайта Ви напред или да го съсипе напълно. Намирането на правилната дума или словосъчетание е процес, на който трябва да се отдели подобаващо внимание. Той може да помогне да опознаете по-добре потребителите си и техните нужди, респективно и да ги удовлетворявате по-ефективно.
Не е важно да имате много посетители на сайта си, а те да бъдат правилните посетители. Познавайки ги, може да бъдете гъвкави и интуитивни спрямо променящите се тенденции на пазара, свързани с търсенето на съдържание в мрежата, което Ви дава голямо предимство пред конкурентите.
Как се оценява ефективността на една ключова дума?
Ако имате онлайн магазин за дрехи, знаете ли на база на кое търсене правите повече продажби – при „червена блуза“ или при „зелени дънки“? Има инструменти за оценка на ключови думи, които помагат да се извлече именно тази информация, която Ви показва какво търсят най-често хората, които са достигнали до Вашия сайт. Те обаче не могат да оценят доколко дадената ключова дума е стойностна по принцип. За да направите сами такава оценка е необходимо да си направите няколко хипотези относно съдържанието на сайта, както и тестове и повторения на тези опити, докато не стигнете до правилната и работеща за вас маркетингова формула.
Процес на оценка на ключова дума
- Запитайте се… ключовата дума релевантна ли е към съдържанието на Вашия сайт? Потребителите ще намерят ли каквото търсят чрез нея? Ще останат ли доволни от това, което са намерили? Този трафик, който сте получили в следствие на това търсене, ще има ли финансово изразена възвращаемост и отговаря ли на фирмената стратегия? Ако отговорът на тези въпроси е „да“, има смисъл да продължите.
- Направете пробна кампания с Google AdWords. Ако Вашият сайт не се класира в органичните резултатите по желаната от Вас ключова дума, може да направите трафик тест. В Google AdWords изберете опцията „точно търсене“ на ключовата дума и насочете трафика към релевантна на нея целева страница от Вашия сайт. Следете импресиите и конверсиите до достигането на поне 200-300 кликвания.
- Използвайки получените резултати и направете оценка на ключовата дума. Да предположим, че сте генерирали 5000 импресии за един ден. Благодарение на тях 100 човека са посетили сайта Ви т.е получили сте 100 кликвания, а 3 от тях са генерирали обща печалба (не бъркайте с приходи) от 300 лв. В този случай, един посетител по тази ключова дума носи по 3 лв. за Вашия бизнес. Тези 5000 импресии за 24 часа могат да генерират CTR между 18 – 36 % (“Click-Through Rate“ е показател, който измерва ефективността на дадено показано съдържание или колко от потребителите, на които е било показано съдържанието, са кликнали, за да го видят). Това от своя страна може да доведе до 900 – 1800 посещения за ден. Всяко посещение умножете по 3 лв… Неслучайно бизнесът обича маркетинга за търсачки!
Тайните на „дългата опашка“ на SEO оптимизацията
Ако се върнем към примера с онлайн магазина за дрехи, би било чудесно, ако сайтът Ви излиза по ключова дума „блуза“, но така ли се получава в действителност?
Сигурно си мислите, че е чудесно Вашата ключова дума да има 5000 и дори и повече търсения за ден, но всъщност най-популярните думи, които се търсят в уеб пространството са само 30 % от всички търсения, които се генерират. Останалите 70 % са така наречената „дълга опашка“, която съвместява хилядите или милиони уникални търсения, които се правят всеки ден, понякога и по няколко пъти на ден. Когато се сумират стават автоматично по-голямата част от търсенията в мрежата.
Това са едни от основните принципи, на базата на които работят ключовите думи. Ако имате нужда от помощ в прилагането им, ще се радваме да бъдем полезни със знания и опит.
* в статията са използвани материали от „MOZ”